Ongelmia WhatsAppin kanssa? Katso ratkaisut ongelmiin 2


MAINOKSET


WhatsApp on ympäri maailmaa erittäin suosittu sovellus ilmaista viestittelyä varten. Sovellus on erityisesti suosittu sen helppokäyttöisyyden vuoksi. Vaikka sovelluksessa on erittäin paljon hyviä ja toimivia ominaisuuksia, tässä ohjeessa keskitymme WhatsAppin yleisimpiin ongelmiin. Alta löydät yleisimmät WhatsApp ongelmat ja ratkaisut niihin. Ohje on kirjoitettu Android-puhelimia silmällä pitäen, mutta iPhonen WhatsApp-sovellus toimii pieniä poikkeuksia lukuunottamatta vastaavalla tavalla.

WhatsAppin asentaminen ei onnistu

Jotta voit asentaa WhatsAppin puhelimeesi, on puhelimessa oltava vähintään Android 2.3.3-käyttöjärjestelmä. Käytännössä kaikissa nykyaikaisissa älypuhelimissa on uudempi Android-versio. Jos puhelimesi käyttöjärjestelmä on kuitenkin vanhempi, voit yrittää päivitää sen uudempaan. Käyttöjärjestelmäpäivitykset löytyvät useimmilla Android-puhelimilla reittiä Asetukset -> Tietoja puhelimesta -> Järjestelmäpäivitys. Valikoiden nimet vaihtelevat hieman eri merkkien välillä.

En saanut WhatsAppin aktivointikoodia

Kun asennat WhatsAppin puhelimeesi, saat tekstiviestinä aktivointikoodin. Normaalisti sovellus tunnistaa automaattisesti vastaanotetun viestin, eikä koodia tarvitse itse naputella sovellukseen. Jos aktivointiviesti ei tule perille, tarkista ensin, että syötit puhelinnumerosi oikein. Tarkista myös, että valitsit oikean maakoodin. Voit kokeilla myös pyytää aktivointikoodia puhelun välityksellä, jolloin saat automaattisen puhelun WhatsAppilta, jossa kerrotaan aktivointikoodi.

Huomaa myös, että WhatsAppin käyttämiseksi puhelimessa on oltava sim-kortti ja voit käyttää samaa puhelinnumeroa ainoastaan yhdessä puhelimessa kerrallaan.

WhatsAppiin ei saa yhteyttä tai en saa enkä voi lähettää WhatsApp-viestejä

Yleensä WhatsAppin yhteysongelmat johtuvat puhelimesi nettiyhteydestä. Jos puhelin on yhdistettynä langattomaan Wi-Fi-verkkoon, varmista että yhteys toimii oikein. Jos muiden lähettämät WhatsApp-viestit ei tule perille, tai et pysty lähettämään viestejä WhatsAppissa, tarkista ainakin seuraavat asiat:

  • Puhelimen mobiilidata on kytketty päälle.
  • Päivitä WhatsApp-sovellus uusimpaan versioon Play Kaupasta tai App Storesta.
  • Tyhjennä sovelluksen välimuisti (Asetukset -> Sovellukset -> WhatsApp -> Tallennustila -> Tyhjennä välimuisti).
  • Jos mikään edellämainituista ei auta, poista WhatsApp-sovellus ja asenna se uudelleen. Ennen WhatsAppin poistamista kannattaa varmuuskopioida viestit, kuvat ja videot. Katso ohjeet WhatsAppin varmuuskopiointiin tästä.

WhatsApp-videot ei toimi (”Videota ei voi toistaa”)

Aluksi, tarkista että puhelimesi Google Kuvat (Google Photos) sovellus on ajantasalla. Voit tarkistaa uusimmat päivitykset sovellukseen avaamalla Play Kaupan, painamalla vasemmasta yläkulmasta valikko-painiketta (kolme viivaa päällekkäin) ja valitsemalla valikosta ”Omat sovellukset ja pelit”. Jos sovellukseen on saatavilla päivitys, näet sovelluksen nimen oikealla puolella ”Päivitä”-painikkeen.

Jos edellisestä ei ole apua tai Google Kuvat on jo ajantasalla, varmista että puhelimesi nettiyhteys toimii.

WhatsApp ei tunnista yhteystietojani

Jos et löydä tuttaviasi WhatsAppista, tähän on muutama yleinen syy. Varmista seuraavat asiat:

  • Onhan sinulla asennettuna uusin versio WhatsAppista? Päivitä sovellus.
  • Varmista että sinulla on tallennettuna puhelimeesi oikea numero, siis numero jota tuttavasi käyttää WhatsAppissa.
  • Varmista että tuttavasi käyttää WhatsAppia.
  • Varmista että tuttavasi numero ei ole piilotettuna puhelimesi yhteystiedoissa. Voit valita osoitekirjassa näkyvät yhteystiedot avaamalla osoitekirjan asetukset, ja valitsemalla tämän jälkeen ”Näytettävät yhteystiedot” tai ”Yhteystietojen näyttäminen”. Asetus voi löytyä hieman eri nimellä eri puhelinmerkeillä.

 En näe ”Nähty viimeksi” tietoa ystävästäni

Jos et näe WhatsAppissa ”Nähty viimeksi” tai ”Paikalla tänää klo xx.xx” tietoa, tämä voi johtua muutamasta eri syystä.

Oletko itse estänyt muita näkemästä omaa ”Viimeksi paikalla” tietoasi? Jos olet, et näe myöskään itse milloin muut ovat käyneet viimeksi WhatsAppissa. Voit tarkistaa asetuksen WhatsAppissa avaamalla sovelluksen oikean ylälaidan valikosta (kolme pistettä päällekkäin) Asetukset, tämän jälkeen Tili ja lopuksi Tietosuoja. Valikossa ensimmäisenä vaihtoehtona on ”Viimeksi paikalla”. Varmista että valittuna on ”Kaikki” tai ”Yhteystietoni”.

Jos et näe tietoa ainoastaan osalta WhatsApp-yhteystiedoistasi, nämä henkilöt ovat todennäköisesti estäneet muita näkemästä ”Paikalla tänään” / ”Nähty viimeksi” tilaansa.

On myös mahdollista että henkilö on estänyt sinut WhatsAppissa, jolloin et näe hänen tilaansa. Etenkin jos et saa vastausta viestiisi, voi tämä olla hyvinkin todennäköistä.

 

 

Mitä harmaat ja siniset viivat tarkoittavat WhatsAppissa?

Kun lähetät viestin WhatsAppissa, viestin alle ilmestyy harmaita tai sinisiä viivoja. Mitä nämä viivat tarkoittavat ja mistä tiedän onko viestin vastaanottaja lukenut viestin? Alla merkit lyhyesti selitettynä.

  • Kellon kuva tarkoittaa, että lähettämäsi viesti odottaa vielä lähettämistä
  • Yksi harmaa viiva tarkoittaa, että viesti on lähetetty ja se on matkalla vastaanottajalle
  • Kaksi harmaata viivaa tarkoittaa, että viesti on vastaanotettu vastaanottajan puhelimessa
  • Kaksi sinistä viivaa on merkki siitä, että viestin vastaanottaja on lukenut viestin. Ryhmäkeskusteluissa kaksi sinistä viivaa tarkoittaa, että kaikki ryhmän jäsenet ovat lukeneet viestin.

WhatsApp-puhelun laatu on huono tai puheluun ei voi vastata

WhatsApp-puhelu kuuluu huonosti tai pätkii? Etkö voi vastata puheluun?

Puheluiden laatu WhatsAppissa on suoraan verrannollinen puhelimesi nettiyhteyden laatuun ja nopeuteen. Jos sinulla on ongelmia WhatsApp-puheluissa, tarkista että mobiilidata tai Wi-Fi-yhteytesi toimii kunnolla. Puhelun huono laatu voi johtua myös puhelun toisen osallistujan huonosta nettiyhteydestä.

WhatsApp kuvat ja videot eivät näy tai lataudu

Jos WhatsApp kuvat ja videot eivät aukea tai lataudu automaattisesti, kannattaa tarkistaa, että asetuksista ei ole valittuna medioiden automaattinen lataus vain Wi-Fi-verkossa. Asetus löytyy painamalla sovelluksen oikeasta yläkulmasta valikko-painiketta (kolme pistettä päällekkäin), valitsemalla ”Asetukset” ja tämän jälkeen ”Datan ja tallennustilan käyttö”. Varmista, että ”Mobiiliverkossa”-kohdassa on valittuna ”Kaikki media”. Toisaalta tästä ominaisuudesta on hyötyä myös toisinpäin, eli jos haluat vähentää puhelimen nettiyhteyden käyttöä esimerkiksi ulkomaan matkan aikana, kannattaa varmistaa, että kuvat ja videot ladataan ainoastaan Wi-Fi-verkossa. Jos mediat eivät lataudu edelleenkään, varmista että puhelimesi datayhteys toimii kunnolla.

En voi jakaa kuvia WhatsAppissa eteenpäin ystäville tai ryhmään

Saitko ystävältäsi hauskan kuvan ja haluat jakaa kuvan eteenpäin WhatsAppissa? Voit jakaa kuvan tai videon painamalla pitkään kuvan päältä ja tämän jälkeen yläpalkista oikealle osoittavaa nuolta. Valitse yhteystieto tai ryhmä johon haluat jakaa kuvan tai videon.

Kiitos että luit ohjeemme ”Ongelmia WhatsAppin kanssa? Katso ratkaisut ongelmiin”. Jätä mielipiteesi tai kysy lisätietoa kommentti-kentässä.


Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

2 ajatuksia aiheesta “Ongelmia WhatsAppin kanssa? Katso ratkaisut ongelmiin

  • Tarja Helenius

    Sain asennettua Huawei tablettiini Whatsappin mutta yhteystiedot näkyvät vain numeroina. Miten pitää toimia että saan nimet näkyville?

  • Sari Haavisto

    Hei, aikaisemmin viestiä painaessa valikkoon tuli i-kirjain josta näin milloin viesti on luettu. Nyt se i on kadonnut. Mistä saan sen takaisin?